Archive

  • Sort Blog:
  • All
  • Bouw
  • Duurzaamheid
  • MVO
  • Nieuwbouw
  • Onderhoud
  • Ontwikkelingen
Bonifatiuskerk

Bouw Bonifatiuskerk Almere

Een nieuw, toekomstbestendig kerkgebouw met een duidelijk herkenbare uitstraling. Dat is wat Ubink Bouw en Onderhoud mag realiseren met de Rooms-Katholieke Bonifatiuskerk in Almere. Een unieke opdracht waar bedrijfsleider Pascal Kemman erg trots op is: “Het is een bijzonder project, want er worden eigenlijk geen nieuwe katholieke kerken meer gebouwd in ons land. Dat wij dit mogen maken en ook nog in onze eigen stad is dan ook wel iets waar we heel trots op zijn.”

 

READ MORE

Gebouw 404 – Bedrijfsrestaurant bouwen Sodexo – Schiphol Oost

Spoedklussen zijn Ubink Bouw en Onderhoud niet geheel vreemd. Maar om in zes weken tijd van bestaande kantoren een modern bedrijfsrestaurant te bouwen, dat mag met recht een uitdaging genoemd worden. Afgelopen winter ging Ubink deze uitdaging aan, in opdracht van Sodexo. Wij spraken hierover met Cees Blaak: General Service manager bij Sodexo, maar voor de gelegenheid even projectmanager bij gebouw 404 op Schiphol Oost. Het overzien van verbouwingen behoort normaal niet tot zijn takenpakket, maar nu kwam het zo uit en heeft hij het met groot enthousiasme opgepakt. Dat het echt zijn project is geworden, blijkt ook wel uit de trotse manier waarop hij vertelt over wat de totstandkoming van dit bedrijfsrestaurant allemaal omhanden heeft gehad.

Interview met Cees Blaak

WAT KAN JE VERTELLEN OVER DE TOTSTANDKOMING VAN DIT PROJECT?

Het project stond al een jaar in de koker en kwam toen ineens in een enorme stroomversnelling terecht: op woensdag kregen we groen licht, waarna we binnen 24 uur een aannemer moesten vinden die maandag erop al kon starten. Maar op zo’n korte termijn is dat natuurlijk erg lastig. We hebben drie aannemers benaderd, waarvan er een direct zei dat ze het niet konden invullen omdat hun mensen al elders aan het werk waren. Voor Ubink gold eigenlijk hetzelfde, zij hadden ook genoeg te doen, maar ze konden gelukkig het een en ander schuiven en snel aan de slag.

KLINKT ALS EEN HECTISCHE START. WAT BETEKENDE DIT VOOR HET VERDERE VERLOOP VAN HET WERK?

Om het bedrijfsrestaurant te realiseren moesten de bestaande kantoorruimtes op de begane grond plaatsmaken. Het interieur moest verhuisd worden en de wanden gesloopt. En met de feestdagen ertussen hadden we effectief 6 weken om het voor elkaar te boksen: de verbouwing, installatie van apparatuur, interieurbouw en het inrichten van de ruimte hebben elkaar in hoog tempo opgevolgd. Het werk had ook niet veel later moeten starten, zo bleek, in verband met de levertijden van materialen. De geplande opleverdatum is uiteindelijk met een week overschreden, maar dat neemt niet weg dat alles in zeer hoog tempo gedaan is.

HET RESULTAAT MAG ER WEZEN, MAAR WAT MAAKT DEZE RUIMTE ZO SPECIAAL TEN OPZICHTE VAN ANDERE BEDRIJFSRESTAURANTS?

In september is het ontwerp met gebruik van Virtual Reality gepresenteerd. Toen was al duidelijk dat het, naast een ruimte om de lunch te nuttigen, ook een sfeervolle plek zou worden waar recepties en dergelijken georganiseerd konden worden. Het moest echt meer worden dan ‘gewoon’ een bedrijfsrestaurant. Binnen Sodexo hebben we namelijk de ambitie dat de cateringmanager eigenaarschap ervaart van het restaurant. Het moet dus meer aanvoelen als een horecagelegenheid dan een bedrijfskantine. En ik denk dat dat gelukt is. De ruimte wordt veel gebruikt, ook ’s avonds. Door het gezellige interieur en de comfortabele banken is het een fijne plek geworden voor hen die tot laat moeten werken.

TOCH KAN HET NIET ALTIJD EVEN MAKKELIJK ZIJN, ZO’N BEDRIJFSRESTAURANT BOUWEN TERWIJL HET WERK IN DE REST VAN HET GEBOUW GEWOON DOORGAAT?

Waar gewerkt wordt kan overlast ontstaan, dat is soms niet anders. De werkzaamheden waren op de begane grond en de gebruikers van de eerste verdieping hebben wel wat geluids- en trillingshinder ervaren. Wij begrijpen ook dat dat vervelend is, dus hadden we bedacht om iets te doen om ze tegemoet te komen. Zo hebben we de medewerkers verrast met speciale koffie en chocola. Een kleinigheidje, maar het gebaar werd gewaardeerd. Maar naast wat overlast voerden vooral betrokkenheid en nieuwsgierigheid de boventoon, zowel vanuit Sodexo als vanuit onze klant KLM. Juist om die betrokkenheid te stimuleren hebben we ons ingezet om medewerkers te informeren over de voortgang van het werk. Zo hebben we elke 2 weken per e-mail een facility update uitgestuurd en wat ook anders was dan andere projecten is dat we de ruiten hebben afgeplakt met een grote sticker om mensen nieuwsgierig te maken naar de nieuwe ruimte die op 7 februari officieel geopend werd. Normaal promoten we vanuit Sodexo een verbouwing eigenlijk niet op die manier, maar hier leek het ons passend om het wel te doen.

DUS WE KUNNEN STELLEN DAT JE TEVREDEN BENT OVER ZOWEL HET PROCES ALS HET EINDRESULTAAT?

Ubink Bouw en Onderhoud is inmiddels een oude bekende van ons, zij voeren rond Schiphol veel werk uit voor Sodexo. Het voordeel van Ubink is vooral dat ze snel kunnen schakelen en zonder bestek, dus vanuit het ontwerp, kunnen rekenen. Als je al zo lang met elkaar samenwerkt is er wederzijds vertrouwen. Deze goede verstandhouding zorgt ervoor dat je makkelijker kan sturen, juist omdat je de medewerkers zelf ook kent. Zo heeft voorman Louis Pooters, die hier ook al jaren rondloopt, zich echt goed ingezet om dit werk te maken wat het nu is. En dat de samenwerking goed verliep is ook te zien aan de manier waarop de balie gemaakt is. De klimaatinstallaties in het bedrijfsrestaurant zijn precies boven de kassa gevestigd en door de vorm was het nog een uitdaging om deze netjes weg te werken. Hierin heeft timmerman Edwin van der Vegt echt vakwerk geleverd: hij heeft met de hand een houten, gewelfde balie gemaakt. Dit stukje maatwerk geeft de ruimte een prachtig, speels effect.

EN TOEN WAS HET ZOVER: DE GROTE OPENING VAN HET NIEUWE BEDRIJFSRESTAURANT. WAT KUN JE ONS DAAROVER VERTELLEN?

Inderdaad, op 7 februari 2018 stond de grote opening gepland. Maar voor het zover was, hadden we toch nog een paar spannende momenten. We hebben in de ruimte verschillende typen meubels door elkaar gebruikt, juist om ervoor te zorgen dat het gezellig zou worden en niet te statisch. Een deel van de meubels zou op 2 februari geleverd worden, inclusief een grote bibliotheektafel van 4 bij 2 meter, maar deze was nog niet klaar. Zo’n groot meubel creëert natuurlijk een gat in de ruimte, dat zou eeuwig zonde zijn als daar niks zou staan. Dus ik ben op Marktplaats gaan zoeken en ja hoor, binnen no time had ik een grote vergadertafel gevonden. Enige nadeel was dat hij helemaal in Hengelo opgehaald moest worden, maar je moet er wat voor over hebben! Dus zo geschiedde en konden we het gelukkig nog voor de opening oplossen. Overigens is er een kwartier voor de opening nog even gauw een fotocollage opgehangen omdat een van de zuilen toch wel een beetje kaal was zonder. Maar ja, het zijn denk ik juist zulk soort verhalen die deze plek zo’n bijzonder project hebben gemaakt.

 

Opdrachtgever: Sodexo

Aannemer: Ubink Bouw en Onderhoud

Hudson's Bay

Ubink: Het land door voor Hudson’s Bay

Hudson’s Bay

Na het faillissement van V&D restte enkel nog de vraag: wat gaat er met al die panden gebeuren? Maar toen was daar het Canadese Hudson’s Bay Company (HBC) om haar entree te maken in het Nederlandse winkelbeeld. De warenhuizen die HBC de komende twee jaar verwacht te openen zullen naar schatting 2.500 banen opleveren, zo stelt NRC Handelsblad. Verder zal de verbouwing van de panden tijdelijk werk verschaffen aan 2.500 mensen; én daar pikt Ubink Bouw en Onderhoud ook een graantje mee.

 

Werkzaamheden Hudson’s Bay

Medio 2017 zijn wij gestart met het opnemen en vervangen van het hang- en sluitwerk in de warenhuizen. Een klus waar onze medewerkers het hele land voor afreizen: van Zwolle tot Maastricht, en onder meer in Den Bosch, Leiden en Amsterdam. Oorspronkelijk was de opdracht enkel voor het vervangen van de cilinders in 10 vestigingen. Maar door de kwaliteit die hierbij geleverd werd, de flexibele inzet van mensen en uitvoering zonder inbreuk te maken op de bedrijfsvoering is de opdracht verbreed naar ál het hang- en sluitwerk in de warenhuizen.

 

Fasering Hudson’s Bay

Deze eerste 10 vestigingen vormen fase 1 van de in totaal 20 winkels die Hudson’s Bay in Nederland gaat openen. Inmiddels heeft Ubink ook fase 2 gegund gekregen. Voor fase 2 heeft Ubink, naast de uitvoering, ook een adviserende rol gespeeld met betrekking tot het ontwerp- en uitvoeringsplan.

 

Een nieuw concept introduceren in een bestaand pand brengt, door de kaders waarbinnen gewerkt moet worden, hele andere uitdagingen met zich mee dan nieuwbouw. De grootste uitdaging zit hem dan ook in het uitvoeren van het werk, zonder inbreuk te maken op de bedrijfsvoering. Hoewel de winkels officieel nog niet geopend zijn, zijn deze wel in bedrijf. Medewerkers zijn namelijk al bezig met het inrichten van de winkels en inventaris in de schappen te leggen.

 

De tweede uitdaging is met name de tijd: net als met iedere retail-klus zijn ook hier de deadlines heel strak. Hudson’s Bay heeft al bepaald wanneer de winkels geopend worden, en dat voert de werkdruk aardig op.

 

Maar voor Ubink Bouw en Onderhoud, een bedrijf dat veel voor grote namen werkt en (zacht uitgedrukt) gewend is om onder hoge tijdsdruk kwaliteit te leveren, is dat geen enkel probleem.

Uitbreiding 1

Uitbreiding Tomin Groep door Ubink Bouw en Onderhoud

Ubink Bouw en Onderhoud uit Almere heeft in opdracht van Werkvoorziening Tomin Groep uit Hilversum hun complete bedrijfspand gerenoveerd en uitgebreid. De uitbreiding was nodig om de groeiende markt te kunnen beantwoorden en omvatte tal van werkzaamheden. Een technisch uitdagend werk door de verschillende systemen, maar met een mooi resultaat!

 

  • Aanbrengen van hemelwaterafvoerinstallaties;
  • Installeren van rioleringsinstallaties binnen en op het terrein;
  • Complete inrichting van het buitenterrein;
  • Aanleg van een nieuwe wasstraat;
  • Renovatie van het bestaande gebouw;
  • Installeren van waterinstallaties;
  • Installeren van sanitaire toestellen;
  • Aanbrengen van brandbestrijdingsinstallaties;
  • Installeren van gasinstallaties;
  • Installeren van perslucht- en vacuüminstallatie;
  • Aanbrengen van verwarmingsinstallaties;
  • Aanbrengen van ventilatie- en luchtbehandelingsinstallaties;
  • Installeren van koelinstallaties;
  • Installeren van regelinstallaties;
  • Installeren van elektrotechnische installaties ten behoeve van de sanitairtechnische en werktuigkundige installaties;

 

 

Daarnaast heeft Ubink Bouw en Onderhoud ook al het demontagewerk uitgevoerd en complete installatieontwerpen en nadere uitwerking hiervan vervaardigd om voor complete en functionele elektrotechnische/werktuigkundige installaties te zorgen. Ook organiseerden wij voortgangoverleggen en verzorgden de complete afstemming met energie leverende bedrijven en betrokken overheids- en semi-overheidsinstanties.

 

 

 

Uitbreiding Tomin Groep door Ubink Bouw en Onderhoud

Opdrachtgever: Werkvoorziening Tomin Groep Hilversum
Aannemer: Ubink Bouw en Onderhoud
Uitvoerder: Ubink Bouw en Onderhoud
Schiphol 1

Vervangen stalen gevelbeplating Hal 1 Gebouw 565 Schiphol

Ubink Bouw en Onderhoud uit Almere voert regelmatig bouw- en onderhoudswerkzaamheden uit voor KLM Cargo op Schiphol. Zo hebben wij ook bij Hal 1 van Gebouw 565 de bestaande stalen gevelbeplating vervangen. Hier is asbest geconstateerd. Wij hebben dit gesaneerd en afgevoerd en vervolgens het gebouw rondom van nieuwe beplating voorzien. Tijdens onze werkzaamheden gingen de bedrijfsactiviteiten van KLM gewoon door. Er moest dus met een zeer strakke planning gewerkt worden.

 

Onze werkzaamheden voor vervangen stalen gevelbeplating Hal 1 Gebouw 565 Schiphol omvatten:

 

 

  • maken van werkplannen;
  • maken van uitvoeringsplanning;
  • maken van tekening bouwplaatsinrichting;
  • organiseren van wekelijks voortgangsoverleg;
  • demonteren van 1000 m² asbestbeplating;
  • dagelijks vrijgeven van terrein en afvoeren van asbest;
  • demonteren vaste elementen (kooiladder e.d.) van de gevels en nieuwe elementen aanbrengen;
  • aanbrengen van isolatie en beplating;
  • aanbrengen van dakkappen;

 

Door direct overleg met de verantwoordelijken in de werkplaats zijn wij in staat om zo efficiënt mogelijk met het werkterrein om te gaan. Zo is de beperkte ruimte hierdoor geen probleem geweest en kon de bedrijfsvoering van KLM gewoon doorgang vinden. Door een efficiënt werkplan te maken konden wij ervoor zorgdragen dat de gestelde planning van maximaal 3 weken gehaald werd.

 

 

 

Vervangen asbestbeplating Gebouw 565 Schiphol

Opdrachtgever: KLM Equipment Services Schiphol
Aannemer: Ubink Bouw en Onderhoud
Uitvoerder: Ubink Bouw en Onderhoud
nieuwbouw 2

Nieuwbouw Bangma Verpakkingen Dronten

Ubink Bouw en Onderhoud uit Almere voert ook volledige nieuwbouw projecten uit. Zo heeft Ubink in opdracht van Bangma Verpakkingen uit Dronten een volledig nieuw kantoor gerealiseerd, inclusief buitenruimte en productiehal. Het werk omvatte diverse werkzaamheden, zoals:

 

  • uitzetten nieuwbouw;
  • uitvoeren van grond- en bestratingswerkzaamheden;
  • uitvoeren van heiwerkzaamheden;
  • aanbrengen complete fundering;
  • aanbrengen rioleringsinstallatie;
  • volledige inrichting van het buitenterrein;
  • aanleg van de laad- en loskuil;
  • montage van de staalconstructie;
  • aanbrengen van de dak- en wandbeplating;
  • aanbrengen van de dakbedekking;
  • monteren van de overheaddeuren en kozijnen;
  • aanbrengen van een monoliet afgewerkte bedrijfsvloer in de hal;
  • volledige afwerking van de kantoren;
  • creëren van volledig ingerichte sanitaire ruimtes;

 

Naast volledige nieuwbouw van het nieuwe pand en terrein behoorde het vervaardigen van de complete installatieontwerpen en nadere uitwerking tot complete en functionele elektrotechnische/werktuigkundige installaties ook tot onze werkzaamheden. Ubink Bouw en Onderhoud heeft alle genoemde werkzaamheden volledig zelf uitgevoerd, op basis van een Stabu-bestek. De tevredenheid van de opdrachtgever is geverifieerd middels een tevredenheidsverklaring.

 

 

 

Nieuwbouw Bangma Verpakkingen Dronten door Ubink

Opdrachtgever: Bangma Verpakkingen Dronten
Aannemer: Ubink Bouw en Onderhoud
Uitvoerder: Ubink Bouw en Onderhoud
Renovatie 2

Renovatie hoofdkantoor Poppers Senco door Ubink

 

In 2016 heeft Ubink Bouw en Onderhoud uit Almere verschillende verdiepingen in het hoofdkantoor van Poppers Senco in Lelystad volledig gerenoveerd. Door de beschikbare ruimte anders in te delen zijn er op alle verdiepingen meerdere kantoorruimtes en vergaderzalen gecreëerd. Door de renovatie zijn er grote, prettig ingerichte kantoortuinen ontstaan die zorgen voor een fijne werkomgeving. 

 

 

Daarnaast heeft Ubink Bouw en Onderhoud de showroom van Poppers Senco aangepast en een nieuwe, nettere doorgang gemaakt. Hierdoor kunnen medewerkers en klanten vanuit het kantoor, door de productiehal, richting de showroom. Tijdens onze werkzaamheden vond de bedrijfsvoering van Poppers Senco gewoon doorgang.

 

 

Renovatie hoofdkantoor Poppers Senco door Ubink

Opdrachtgever: Poppers Senco
Aannemer: Ubink Bouw en Onderhoud
Uitvoerder: Ubink Bouw en Onderhoud
Herinrichting

Herinrichting van restaurant Rabobank Almere

Ubink Bouw en Onderhoud heeft het restaurant van de Rabobank in Almere opnieuw ingericht. In 5 weken tijd is het restaurant totaal vernieuwd: van het verwijderen van de oude vloerbedekking tot het aanbrengen van een compleet nieuwe inrichting voor het bedrijfsrestaurant. Op donderdag 26 oktober 2016 is het werk aan het restaurant zelf opgeleverd.

 

Daarnaast heeft Ubink Bouw en Onderhoud ook de keuken van het restaurant volledig verbouwd. Zo zijn er tussenschotten en banken geplaatst, volledig in de nieuwe stijl van de Rabobank. Begin november 2016 kon het restaurant weer in gebruik worden genomen.

 

Herinrichting van restaurant Rabobank Almere

Opdrachtgever: Rabobank Almere
Aannemer: Ubink Bouw en Onderhoud
Uitvoerder: Ubink Bouw en Onderhoud

Ubink realiseert nieuwe inrichting Rabotoren Almere

In 2014 heeft Ubink Bouw en Onderhoud uit Almere 5 van de 11 verdiepingen van de Rabotoren in Almere gerenoveerd. De herinrichting van deze verdiepingen vond plaats in het kader van Het Nieuwe Werken. Dit principe gaat uit van het belang van de werknemer en het creëren van een gezonde werkomgeving. Door muren waar mogelijk te verwijderen ontstaat er een open werksfeer. Dit uitnodigt uit om meer contact te hebben met de mensen om je heen en bevordert de samenwerking onderling.

 

Ubink Bouw en Onderhoud voert al langer regulier onderhoud uit voor Rabobank Almere en heeft ook bij andere opdrachtgevers ruime ervaring met dit soort projecten, ook met het Nieuwe Werken. Daarom is Ubink ingeschakeld om zowel de coördinatie als de uitvoering van dit project uit te voeren.

 

Bij de uitvoering van de werkzaamheden in de Rabotoren heeft Ubink Bouw en Onderhoud veel meegedacht met opdrachtgever Rabobank Almere. Hierdoor was het een goed en geslaagd project waar Ubink met veel aandacht en genoegen aan heeft gewerkt.

 

 

Ubink realiseert nieuwe inrichting Rabotoren Almere

Opdrachtgever: Rabobank
Aannemer: Ubink Bouw en Onderhoud
Uitvoerder: Ubink Bouw en Onderhoud
KLM

Ubink vergroot motorput van KLM voor Dreamliner

In 2014 heeft Ubink Bouw en Onderhoud, onder begeleiding van Sodexo, de motorput van KLM op Schiphol Oost vergroot. Dit was nodig omdat onderhoud aan de motoren van de Boeing 787 Dreamliner hierin moeten plaatsvinden. De bestaande situatie was te klein voor deze motoren. De nieuwe motorput heeft een omvang van 4 meter breed, 4 meter diep en 13 meter lang.

 

Om de nieuwe motorput te realiseren moest eerst de omliggende grond ontgraven worden. Dit bracht een uitvoeringsrisico met zich mee omdat het gehele werkgebied 4 meter onder zeeniveau ligt. Hierdoor bevindt het grondwater zich vlak onder de oppervlakte. Na het ontgraven, met de nodige ingestelde maatregelen tegen het grondwater, is de vloer van de put gestort en zijn de damwanden, van 3 ton per stuk, geplaatst.

 

Tijdens het vergroten van de motorput vond de bedrijfsvoering van KLM gewoon doorgang. Ubink Bouw en Onderhoud denkt altijd met haar opdrachtgevers mee aan oplossingen om de bedrijfsvoering zo min mogelijk te hinderen tijdens de uitvoering van onze werkzaamheden. Om tijd te winnen heeft Ubink 6 weken lang 24 uur per dag doorgewerkt zodat het werk zo min mogelijk overlast zou veroorzaken en het onderhoud van de motoren van de Dreamliner zo snel mogelijk weer opgepakt konden worden.

 

De hoge tijdsdruk en de uitdagende omstandigheden maakten dit een ingewikkeld project. Maar Ubink Bouw en Onderhoud heeft, in samenwerking met opdrachtgever KLM en coördinator Sodexo, deze klus als team geklaard en daarmee weer uitzonderlijk werk geleverd. Ubink Bouw en Onderhoud voert tevens continu onderhoud uit voor KLM/Sodexo, met volledige doorgang van de bedrijfsvoering.

 

Ubink vergroot motorput van KLM

Opdrachtgever: KLM
Aannemer: Reimert Bouw en Infrastructuur
Uitvoerder: Ubink Bouw en Onderhoud
Samenwerking: Sodexo